آشنایی کامل با انواع فیوز برق + قیمت

آشنایی کامل با انواع فیوز برق + قیمت

امروزه وجود نیروی برق به قدری حیاتی شده که تمامی فعالیت های روزمره ما، از روشنایی خانه گرفته تا راه اندازی پیچیده ترین صنایع، به آن بستگی دارد. با اینکه وجود برق برای ما مزایای بسیار زیادی دارد ولی قطعا خطراتی نیز بدنبال خود بوجود می آورند. این خطرات میتواند، آتش سوزی، خرابی دستگاه های الکتریکی مانند یخچال و … شود. بنابراین برای جلوگیری از این خطر ها، از ابزاری فوق العاده کاربردی به نام فیوز برق استفاده میکنند. با ما باشید تا در مورد انواع فیوز برق، کاربرد و قیمت آنها را در آسمان سمنان بررسی کنیم.

فیوز برق چیست؟

فیوز برق یک قطعه تقریبا کوچک میباشد که در مدار های الکتریکی قرار گرفته و وظیفه محافظت از دستگاه هایی مانند یخچال، تلویزیون، دستگاه های صنعتی و … در برابر خطراتی مانند نوسانات برق، سوختن مدار و آتش سوزی دارد. حالا شاید فکر کنید که یک قطعه کوچک به نام فیوز برق چطور میتواند باعث جلوگیری اینهمه خطرات شود؟؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه روند کار فیوز را توضیح دهیم، زمانی که جریان برق نوسان میکند باعث آسیب رسیدن به فیوز میشود. بنابراین به محض ایجاد مشکل، فیوز جریان برق را قطع کرده تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

حال اجازه دهید انواع مختلف فیوز برق مورد استفاده در ایران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از بین آنها مناسب ترین آیتم را برای ساختمان خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید

انواع فیوز برق در ایران

به دلیل شرایط استاندارد های برق ایران، قطعا باید فیوزی که مناسب جریانات برق ایران باشد، استفاده شود. از مهم ترین فیوز های برق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیوز برق فشنگی 
  • فیوز برق تیغه ای 
  • فیوز برق مینیاتوری 

فیوز برق فشنگی

این فیوز های برق مانند اسم آنها از یک نوع فشنگ بسیار خاص از دو قسمت پایه و کلاهک تولید شده اند. نحوه عملکرد آن به صورتی است که اگر به هر دلیلی نوساناتی در برق ایجاد شود، سیم های بکار رفته در داخل فشنگ فیوز در اثر حرارت زیاد ناشی از نوسانات برق، ذوب شده و باعث قطع مدار میشوند. در برخی مواقع ممکن است سخت باشد که تشخیص دهید فیوز بر اثر نوسانات برق ذوب شده یا دلیل دیگری!!!

برای تشخیص این امر باید به بخش انتهایی فیوز نگاه کنید، یک سری از پولک های رنگی ای خواهید دید که هر کدام معنی خاصی دارند و شما میتوانید با چک کردن دفترچه راهنمای دستگاه آسیب دیده، کاملا متوجه دلیل ذوب شدن فیوز را متوجه شوید.

فیوز برق تیغه ای

از این نوع فیوز، برای محافظت از انواع دستگاه های الکتریکی مانند چایی ساز و … استفاده میشود که به اسم فیوز های کاردی نیز بسیار مشهور هستند. از مزایای این فیوز برق میتوان به سرعت و قدرت بالا در قطع جریان برق و قیمت فوق العاده مقرون بصرفه آن اشاره کرد.

فیوز برق مینیاتوری

فیوزی که اکثر برقکار ها با آن کار دارند، فیوز برق مینیاتوری است. از این فیوز ها بیشتر در سیم‌کشی برق ساختمان، بعد از قرار گیری سیم ها در لوله برق و قسمت های مختلف استفاده میشود. به طوری که نبود آنها باعث مشکلات وحشتناکی خواهد شد. از ویژگی های منحصر بفرد این فیوز برق میتوان به محافظت بالا از مدارک الکتریکی در برابر نوسانات برق و اتصال کوتاه اشاره کرد. به دلیل کاربرد های بالای فیوز برق مینیاتوری، به عنوان پرکاربرد ترین و متداول ترین انواع فیوز های برقی شناخته میشوند.

چه نوع فیوز برقی به کار شما میاد؟

آشنایی کامل با انواع فیوز برق + قیمت

زمانی که شما اقدام به خرید فیوز برق میکنید باید به فروشنده بیان کنید که برای چه کاری میخواهید از آن استفاده کنید. فیوز های برق باید با نیاز های محیطی و سیستم های الکتریکی مورد استفاده هماهنگ باشند تا بتوانند بهترین کارایی را از خود نشان دهند. بنابراین در زمان خرید، به نکات زیر توجه فرمایید.

  • جریان نامی (Rated Current): این ویژگی نشان دهنده حداکثر جریانی است که فیوز میتواند بدون اتصالی و قطع شدن مدار، در طول زمان مشخصی تحمل کند.
  • ولتاژ نامی (Rated Voltage): این عدد نشان دهنده حداکثر ولتاژی است که انواع فیوز برق بتوانند در شرایط عادی تحمل کند.
  • نوع و نحوه عملکرد: نحوه عملکرد هر نوع فیوز با یکدیگر فرق میکند. بنابراین حتما از فروشنده بخواهید تا نحوه قطعی مدار توسط فیوز را به شما توضیح دهد.
  • توانایی حرارتی (Thermal Capability): این ویژگی نشان دهنده توانایی فیوز در برابر گرمایی است که در اثر نوسانات و اتفاقات تولید می‌شود.
  • دمای کاری (Operating Temperature): در شرایط مختلف آب و هوایی مختلف باید دمای کاری را در نظر بگیرید. زیرا هر فیوز برق در بین یک دمای خاص از محیط کارایی دارد.
  • اندازه و ابعاد فیزیکی: ابعاد فیوزها بر اساس استانداردهای مشخصی تولید می‌شوند که شما باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید انواع فیوز برق کنید.

 

عوامل موثر بر قیمت فیوز های برق

آشنایی با انواع فیوز برق

قطعا عوامل مختلفی بر قیمت فیوزها تأثیر دارند. این عوامل شامل مشخصات فنی، جنس و کیفیت مواد اولیه، استاندارد های آن فیوز برق، برند انتخابی و … . تمامی این موارد میتوانند در قیمت انواع فیوز برق موثر باشند ولی در کل مهم ترین آیتم جنس مواد، کیفیت ساخت، اندازه و نوع فیوز در قیمت تاثیر گذارند.

  • جنس مواد و کیفیت ساخت

فیوزهای ساخته شده از مواد با کیفیت و استحکام بالا ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. همچنین، فیوزهای تولید شده با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روش‌های تولید مدرن ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند.

  • اندازه و نوع فیوز

اندازه و نوع فیوز نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارد. فیوزهای بزرگتر یا با تکنولوژی‌های خاص ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. عرضه و تقاضا در بازار نیز می‌تواند بر قیمت فیوزها تأثیرگذار باشد. در صورت کمبود فیوزها یا افزایش تقاضا، قیمت آنها ممکن است افزایش یابد.

جمع بندی و نکات تکمیلی

فیوزهای برق به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در ایمنی سیستم‌های الکتریکی محسوب می‌شوند. استفاده صحیح از فیوزها، از نظر ایمنی و عملکرد سیستم الکتریکی بسیار اهمیت دارد و باید با دقت و با توجه به نیازهای مدارهای مورد استفاده، انتخاب شوند. برای تهیه انواع فیوز برق می توانید با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

به این مقاله امتیاز دهید
پشتیبان سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *