کاربرد دستگاه خم کن لوله برق در برق کشی ساختمان

کاربرد دستگاه خم کن لوله برق

همانطور که اطلاع دارید شرکت صنعتی آسمان سمنان ضمن تولید لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی و انواع دیگر لوله‌های کاربردی در صنعت لوله‌کشی برق ساختمانی با توجه به نیاز بازار چند سالی است دستگاه خم کن لوله برق را با کیفیت بی‌نظیر تولید می‌کند، برق‌کشی به عنوان یکی از مراحل با اهمیت و ویژه در ساختمان سازی شناخته می‌شود و لازم است که به بهترین شیوه ممکن عملی شود.

برای برق‌کشی ساختمان لوازم و ابزارهای متعددی مورد نیاز است که لوله‌های محافظ کابل برق از مهمترین آن ها به شمار می‌آیند. لوله‌های برق معمولا از جنس مواد مختلفی مانند فولاد، پی وی سی، یو پی وی سی، پلاستیک و گالوانیزه هستند. از آنجایی که نیاز است این لوله‌ها در گوشه‌ها و مکان‌های مختلف به حالت زوایه دار در بیایند تا مورد استفاده قرار بگیرند، وجود دستگاه خم کن لوله برق در پروژه‌های مختلف با توجه به حساسیت استفاده از آن نیاز خواهد بود.

انواع خم کن لوله برق

همانطور که از نامش پیداست خم کن لوله برق دستگاهی است که برای شکل دهی و خم کردن لوله‌های برق مانند لوله‌های استیل، فولاد، مس، پلاستیک و لوله PVC، اما برای استفاده از این دستگاه باید مطلع باشید که به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود :

  1. فنر لوله خم کن
  2. دستی ( برای خم کردن لوله های برق با قطر 1 اینچ و کمتر )
  3. برقی
  4. هیدرولیکی ( برای خم کردن لوله هایی با قطر بیشتر از 1 اینچ )
  5. هیدرولیک دستی

خم کردن لوله با استفاده از فنر ( خم سرد _ خم گرم )

فنر لوله خم کن یکی از پرکاربردترین دستگاه ها برای خم کردن لوله های برق پی وی سی و یو پی سی برق است که به وسیله آن می توان به راحتی یک لوله برق را خم کرد. طرز استفاده از این محصول به این صورت است که ابتدا فنر رو داخل لوله گذاشته و سپس آن را به هر جهتی که می خواهید خم می کنید. توجه داشته باشید که برقی از انواع لوله برق ممکن است در حین استفاده از این دستگاه بشکنند؛ پس بهتر است از لوله برق های با کیفیت استفاده کنید.

خم کن لوله برق دستی

عملکرد این نوع از دستگاه به گونه‌ای است که برای خم کردن لوله‌های برق از نیروی دست کمک می‌گیرد. این دستگاه دارای یک لقمه است که متناسب با اندازه لوله (قطر و ضخامت) انتخاب می‌شود، سایز لقمه‌هایی که بر روی این دستگاه نصب می‌شوند به صورت PG 13.5 – PG 16 – PG 21 – ½ inch – ¾ inch – 1 inch هستند و برای لوله‌هایی با حداکثر قطر 25 میلیمتر استفاده می‌شود.

اما شایان ذکر است این دستگاه معمولا دارای چندین لقمه متنوع است و می‌توان با آن انواع خم‌ 90 درجه، خم پشت به پشت، خم انحرافی، خم ابروئی و خم پله‌ای را ایجاد کرد. برای کار با این دستگاه ابتدا لازم است که دستگیره را به قسمت رزوه آن متصل کنید. سپس لوله برق را درون جایگاه قلابی شکل آن قرار دهید و محل خمیدگی لوله را مشخص کنید. در قسمت بعد پای خود را بر روی پدال دستگاه قرار می‌دهید و سپس دستگیره را فشار می‌دهید و لوله مورد نظر خودتان را به اندازه دلخواه خم می کند.

خم کن لوله برق هیدرولیکی

دستگاه خم کن لوله برق هیدرولیکی نوع دیگری از دستگاه‌های خم کن است که برای شکل‌دهی و زاویه دادن به لوله برق استفاده می‌شود. این خم کن معمولا برای لوله‌هایی با قطر 1 اینچ تا قطر 8.5 اینچ استفاده می‌شوند. چرا که این لوله‌ها با قطر بالا را نمی‌توان با خم کن دستی شکل داد. دستگاه هیدورلیکی برای انواع لوله‌های مسی، آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه، میلگرد و استیل کاربرد دارد. با توجه به اینکه این دستگاه‌ها درجه بندی شده‌اند کار با آنها بسیار راحت است و فقط کافی است آن را بر روی زاویه مورد نظر تنظیم کرده و لوله را داخل آن قرار دهید و سپس لوله را خم کنید، همین.

کاربرد دستگاه خم کن لوله برق

خم کن لوله برق کاندوئیت

خم کن لوله برق کاندوئیت‌ها یکی دیگر از انواع خم کن‌ها است که مخصوص کاندوئیت‌های مختلف هستند و به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود.

لوله خم کن دستی کاندوئیت:

IMC لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی، لوله خم کن هیدرولیکی و لوله خم کن دستی برای کاندوئیت‌های با سایز کوچک

لوله خم کن مکانیکی کاندوئیت :

RMC لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی، لوله خم کن هیدرولیکی

لوله خم کن برقی کاندوئیت:

PVC استفاده از جعبه یا روکش حرارتی

لوله خم کن هیدرولیکی کاندوئیت:

EMT لوله خم کن برقی، لوله خم کن مکانیکی و لوله خم کن دستی

لوله خم کن PVC کاندوئیت

ENT استفاده از جعبه یا روکش حرارتی

دستگاه لوله خم کن برقی

یکی دیگر از دستگاه‌های خم کن لوله برق، دستگاه برقی است که از نیروی الکتریسیته برای خم کردن لوله‌ها استفاده می‌کند. این دستگاه دارای محورهای متغیری (خطی، دورانی، چپگرد و راستگرد) است و می‌توان بر اساس قطر و ضخامت لوله آن را تنظیم کرد. این دستگاه می‌تواند چندین شعاع خم را ایجاد کند و خم‌هایی مانند خم بسته و خم سه بعدی را بر روی لوله برق اعمال کند.

قیمت گذاری انواع دستگاه خم کن لوله برق

با توجه به تنوع در مدل و کاربردهای این دستگاه نمی‌توان به صورت قطعی برای آن قیمت خرید تعیین کرد چرا که باید فاکتورهایی مانند نوع دستگاه (دستی، برقی، هیدرولیکی)، کاربردها، میزان کارایی برای لوله‌های مختلف، جنس و کیفیت دستگاه، برند سازنده، قیمت ارز و گارانتی تعلق به آن را در هنگام خرید در نظر گرفت اما به صورت کلی برای قیمت خرید خم کن لوله برق می‌توانید همین الان با شماره‌های شرکت آسمان سمنان تـــمـــاس بــگیـــرید

یکی از ساده‌ترین ابزار برای خم کردن لوله برق‌‌هایی با ضخامت کم فنر لوله خم کن است. از این وسیله برای خم کردن لوله‌های پلیکا، پی وی سی و لوله پلی آمید استفاده می‌کنند. در واقع لوله‌هایی که قابلیت خم سرد و گرم دارند با این وسیله زاویه‌دهی تا به بتوان از آن‌ها در گوشه‌ها و کنارهایی که نیاز به خم است استفاده شود.

5/5 - (4 امتیاز)
پشتیبان سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *