مزایای لوله برق pvc و نگاهی به عملکرد آن

مزایای لوله برق pvc

مزایای لوله برق pvc برای آن دسته از افرادی که به نوعی در صنعت ساختمان سازی و لوله کشی برق ساختمان فعالیت دارند بسیار قابل توجه است و بیشتر آن‌ها به دنبال این هستند که بدانند استفاده از این لوله‌ها در مقایسه با جنس‌های دیگر لوله برق چه مزایایی دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که میزان استفاده از این لوله طبق آمارهای جهانی سالانه ۵ درصد افزایش می‌یابد که رقم قابل ملاحظه‌ای است و امروزه لوله برق pvc تقریباً جایگزین تمامی لوله‌های دیگر شده است که هر کدام علاوه بر مزایایی که داشتند دارای معایب خاص خود بودند که لوله‌های pvc این معایب را پوشش داده است.

 

تاریخچه استفاده از لوله برق های pvc :

 

استفاده از لوله های برق PVC (پلی وینیل کلرید) در صنعت برق از سال های 1950 آغاز شد. قبل از آن، لوله های فلزی مانند لوله های فولادی و مسی برای نصب سیستم های برق استفاده می شد. با پیدایش لوله های PVC، استفاده از آنها به دلیل خواص منحصر به فرد آنها در صنعت برق رو به افزایش گذاشت.

 

در دهه 1950، تکنولوژی تولید PVC بهبود یافت و قابلیت تولید لوله های PVC با قطر و ضخامت مختلف را فراهم کرد. این لوله ها دارای خواص الکتروئیرسانی بودند که مناسب بودند برای استفاده در سیستم های برق.

 

بعدها، با پیدایش سیستم های کابل کشی، استفاده از لوله های PVC در صنعت برق رو به افزایش گذاشت. لوله های PVC علاوه بر حمل و نقل سیم و کابل ها، قابلیت حفاظت از آنها در برابر خطرات محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار و ضربه را نیز دارا بودند.

 

استفاده از لوله های PVC در صنعت برق به دلیل مزایای فنی و اقتصادی آنها رو به افزایش گذاشت. لوله های PVC سبک، قابل حمل و نصب آسان هستند. علاوه بر این، قابلیت انعطاف پذیری لوله های PVC به معنای تغییر شکل و تنظیمات مختلف است که در نصب سیستم های برق مختلف بسیار کاربرد دارد.

 

در نتیجه امروزه، لوله های PVC به عنوان یک راه حل پایدار و با کارآمدی بالا در صنعت برق استفاده می شوند و مناسب برای استفاده در سامانه های برق با توان کم و متوسط می باشند.

 

آیا لوله پی وی سی نسوز است؟

از امروز یکی از موارد قابل توجه در ساخت تأسیسات برقی عدم اشتعال تجهیزات مورد استفاده در تأسیسات برقی ساختمان می‌باشد. بهترین گزینه استفاده از لوله‌های برق ضد حریق و مقاوم در برابر آتش است. در این رابطه می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات پی وی سی غیر قابل اشتعال و مقاوم در برابر آتش بوده و آسیب‌های احتمالی به آن‌ها بسیار کم و کنترل شده است. در واقع در برابر دمای مشخصی بسیار مقاوم هستند و ماده‌ای که لوله برق PVC از آن ساخته شده است به گونه‌ای است که به راحتی آتش نمی‌گیرد و همچنین زمانی که منبع حرارت تمام می‌شود و گاز HCI آزاد می‌شود، فرآیند سوختن انجام می‌شود. نیز متوقف خواهد شد.

مزایای لوله برق pvc

مزایای لوله برق pvc:

در واقع این لوله‌ها عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت بوده و عمر بسیار بالایی دارند و در مقایسه با لوله‌های فولادی بسیار مقرون به صرفه و ایده آل هستند. مهم‌ترین مزایای لوله‌های پی وی سی به شرح زیر است:

مقاومت در برابر رشد باکتری

همیشه نگرانی‌هایی دربارهٔ آلایندگی محیط زیست در محصولات PVC وجود داشته است اما این مشکل در لوله‌های برق PVC وجود ندارد. متر یال این لوله‌ها طوری طراحی شده که در برابر رشد باکتری مقاومت می‌کند. به همین دلیل برای استفاده در لوله‌کشی برق ساختمان بسیار مناسب است و برای لوله‌کشی آب و فاضلاب هم از آن استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر پوسیدگی و رطوبت

مقاومت در برابر پوسیدگی و رطوبت و عدم جذب آن (به همین دلیل به راحتی می‌توان از این محصول در فضاهای باز ساختمان و مناطق مرطوب استفاده نمود)

مقاومت لوله‌های برق در برابر خوردگی:

این لوله‌ها به دلیل جنس موادی که دارند در برابر مایعات و خوردگی‌های خارجی و داخلی بسیار مقاوم هستند. لوله‌های برق پی وی سی پایین‌ترین نرخ شکست و خوردگی را در مقایسه با لوله‌های آهنی، بتنی، فولادی و آزبست دارند. همچنین در صورتی که این لوله‌ها در عمق زمین مورد استفاده قرار بگیرند در برابر نفوذ ریشه درختان بسیار مقاوم هستند.

زیست دوستی لوله‌های برق :

لوله برق پی وی سی دارای کمترین تأثیرات منفی بر روی محیط زیست است و ضایعات کربنی بسیار ناچیزی را وارد طبیعت می‌کند که آن‌هم در دراز مدت اتفاق می افتد. همچنین این مواد قابلیت بازیافت خواهند داشت که امتیاز مثبت دیگری برای آنها به حساب می‌آید.

هزینه های کمتر لوله‌های پی وی سی:

این لوله‌ها می‌توانند هزینه‌ها را به نسبت قابل توجهی کاهش دهند. با توجه به طول عمر بالای آنها نیازی به تعویض سریع ندارند، هزینه نصب ارزان‌تری دارند، مقاومت آنها در برابر شکستگی، هزینه حمل و نقل پایین‌تر و … باعث می‌شوند که این اطمینان را به مصرف کننده بدهند که به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنند. وزن کم این لوله‌ها نسبت به سایر لوله‌ها، از نظر هزینه‌های حفاری، حمل و نقل و نصب، باعث صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

مقاومت شیمیایی لوله‌های برق پی وی سی:

این لوله‌ها دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر طیف بسیار گسترده‌ای از مواد شیمیایی هستند به همین دلیل یکی از بهترین مواد برای استفاده در پروژه‌های زیربنایی هستند چرا که می‌توانند در برابر اسیدهای قوی، قلیاها، محلول‌های آبی، هیدروکربن‌های آلیفاتیک، فلوراید، روغن‌های معدنی، چربی‌ها و الکل‌های مقاومت بسیار خوبی داشته باشند.

انعطاف پذیری بالای لوله‌های برق پی وی سی:

این لوله با توجه به انعطاف بالایی که دارند می‌توانند در محیط‌هایی پر فشار و در عمق‌ها زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. مقاومت قابل توجه در برابر ضربه (این محصول نشکن می‌باشد)

نصب سریع و راحت لوله‌های برق پی وی سی:

با استفاده از لوله برق pvc و اتصالات مربوط به آن، مدت زمان و هزینه‌های لازم برای نصب و اجرای برق کشی ساختمان کاهش یافته است.

کاربرد و عملکرد استفاده از لوله برق pvc

  • بهترین پوشش عایق الکتریکی
  • مناسب برای عبور سیم‌ها در سیم کشی ساختمان‌ها
  • انتقال کابل‌های برق و مخابرات
  • انتقال سیم‌های برق در محیط استخر و محیط‌های دارای رطوبت

خرید لوله برق pvc استاندارد

با توجه به مزایای گفته شده، لازم است که بدانید تمام این ویژگی‌ها در لوله برق پی وی سی استاندارد وجود دارد و ممکن است خیلی از لوله‌های برق غیر استاندارد، این مزایا و ویژگی‌ها را نداشته باشند. پس توصیه ما به شما، خرید لوله برق pvc استاندارد آسمان سمنان است که دارای تمامی ویژگی‌ها و مزایای ذکر شده است.

به این مقاله امتیاز دهید
پشتیبان سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *